Klasse

Klasse 2

Klasse 2 is de grootste zeilwagenklasse. Zo moet de zeilwagen minimum 4,15 meter lang zijn en een spoorbreedte van minimum 3,65 meter. Ook de mast moet min 6m10 zijn en het zeil min 8m2. De klasse 2 kan een snelheid halen van 120-140km/h op het strand, alleen op de wind.
In deze klasse wordt er niet meer zoveel gereden, het is te groot en kost veel te veel, er is ook geen concurrentie meer. Er is wel nog steeds een Belgisch kampioenschap en doen ook nog steeds mee op WK’s en EK’s.


Klasse 3

De klasse 3 in een beetje gelijkaardig met de klasse 2, de klasse 3 is iets kleiner dan klasse 2 maar gaat bij de meeste winden wel rapper en kan zo een topsnelheid halen van 140-150km/h, daarom wordt het soms ook de formule-1 genoemd in de zeilwagens.
De zeilwagen moet minimum 100kg wegen, hij is maximum 3m80 lang en heeft een spoorbreedte van maximum 3m50. De mast is max 6m10 lang en het zeil samen met de mast en giek is maximum 7,35m2.
In deze klasse is er veel concurrentie en is het niet gemakkelijk te winnen, ook op WK’s en EK’s is het knokken voor de eerste plaats.

 

Klasse 5

Klasse 5 is bijna niet gereglementeerd, de regels zijn: hij moet min 50kg wegen en moet een spoorbreedte hebben van max 2m, het zeil is max 5,5m2.
deze klasse is een stuk goedkoper dan de klasse 3 maar het blijft zeker duur als je bij de beste wilt horen!! Deze zeilwagen heeft een topsnelheid van ongeveer 110km/h maar zijn gemiddelde snelheid ligt een heel stuk lager dan de klasse 3, omdat klasse 5 een kleiner zeil heeft, enz.


Klasse 5 promo

Het woord zegt het zelf, klasse 5 promo, het is een goedkopere versie van de klasse 5. Het is daarmee ook een van de goedkoopste competitie zeilwagens die er bestaan (met uitzondering van de mini-yachts). Deze klasse is wel heel strikt gereglementeerd en mag je niet veel in doen waardoor we met (hoog)Technologies materiaal aan het rijden zijn in vergelijking met de andere zeilwagens. De basis regeles zijn min 50kg, spoorbreedte van max 2m, een zeil max 5,5m2, mast moet uit aluminium en max 3buizen, chassie moet uit staal, en de wielen moet 400-8 groot zijn. De klasse promo heeft een top snelheid van 90km/h.
De competitie in België is klein maar in Frankrijk rijden er meer dan 100 rond en is het zeer moeilijk geselecteerd te worden om deel te nemen met een WK of EK. Het is ook de beste zeilwagen om te leren rijden in wedstrijden en ook om verder te groeien naar eventueel grotere zeilwagens.

 

Klasse standart

Klasse standart is van seagull en is een eenheids klasse dat wil zeggen dat je er niets aan mag veranderen en ook alles moet komen van seagull. Die zeilwagen heeft een topsnelheid van 90-100km/h. De competitie is zowel in belgië als Frankrijk en alle andere landen, zeer moeilijk, er rijden heel veel standarts rond en er zitten zeer goeie piloten tussen.


Mini-yacht

De mini-yacht hoort nog maar onlangs bij de zeilwagen klassen, het is de kleinste en goedkoopste zeilwagen. Het heeft wielen van 400X8 en de omtrek mag max 5m60 zijn (van voorwiel naar linker achter wiel naar rechter achterwiel en terug naar het voorwiel = omtrek). De topsnelheid in niet rapper dan 60km/h (een beetje zielig voor de zeilwagensport, eigenmening).
Er zijn verschillende soorten producenten daarvan, airtrack en seagull (de promo constructeurs) zijn makers van mini-yachts maar ook blokart en x-sails maken die karretjes, er zijn nog vele, er is een brede markt daarvoor. Wij als piloten van een grotere kar hebben minder respect voor de kleine karretjes maar eigenlijk is het wel de toekomst. (je gaat er wel niet rap mee!!)


 

Wedstrijden

Regels

Zie http://fisly.org/index.php?id=2 (of bijlage van mail)

Verloop

Zie http://fisly.org/index.php?id=2 (of bijlage van mail)
De koersdirecteur beslist wie er start, hoe lang de manche duurt (is bv. 20 min rijden daarna heb je 1 manche), hoeveel manches er gereden worden, enz.
Om mee te doen met een wedstrijd moet je gebrevetteerd zijn afhankelijk in welke klasse je rijdt. Je moet ook bij een club zitten en een verzekering hebben bij die club.
Als je dat allemaal hebt kun je starten en krijg je een start nr., bij de volgende manche moet je kijken op de grid-morel, dat is een systeem om te zorgen dat je nooit op de zelfde plaats terecht komt.

Verloop bij de mini-yachts

Bij mini-yachts is het zo dat ze een vliegende start hebben, zoals bij het zeilen. Dat wil zeggen dat ze rijden aan de startlijn tot dat er een vlag omhoog gestoken wordt, dat wil zeggen dat het nog een minuut voor de start is. Als de vlag omlaag is dan mag je vertrekken, natuurlijk is het niet gemakkelijk om goed te starten en het vraagt veel vaardigheid om goed te starten.

België

In België rijden de klassen 2 en 3 vaak samen en klasse 5, 5P en S samen. Soms rijden ze apart maar dat is een uitzondering. Het is wel zo dat de selectie apart is om naar een EK of WK te gaan.
Het Belgisch kampioenschap zijn 2wedsrijden, een van Vlaanderen en een van Wallonië. De meeste piloten houden daar geen rekening mee en zijn daar niet egt geïnteresseerd in maar op een WK of EK zullen ze hen beste beentje voor zetten!!

WK of EK

Op de WK’s en EK’s rijden alle klassen apart en daar zijn er ook vrouwen klassen. In de zeilwagensport is winnen een eer en je kunt daar niets mee winnen, tenzij je met je eigen sponsor iets afgesproken hebt.

Clubs

België

1)      Vlaamse clubs

a)      De panne

-          Z.C. De Krab (http://www.zcdekrab.be/index.php)

De Krab is een zeilwagenclub voor jongeren door jongeren.
De krab is een zeilwagenclub voor jongeren van 10 tot 30 jaar. Waneer je ingeschreven bent, kun je leren zeilwagenrijden onder begeleiding van gediplomeerde lesgevers en zo je elementair brevet halen. Er worden tal van activiteiten georganiseerd door en voor de leden. 

Ik zit zelf in de club en ben kern lid (algemeen sportief coördinator), ik vind het een fantastische club waar er veel vrienden worden gemaakt en je kunt leren strandzeilen.

-          RSYC (http://rsyc.be/index.php)

Royal Sand Yacht Club, ligt op de zelfde plaats als de Krab maar is niet voor jongeren, het is voor de 30+ maar natuurlijk jongeren zijn ook welkom.
De sfeer is de zelfde als bij de Krab omdat het clubhuis het zelfde is en eigenlijk werken we samen of toch proberen we dat.

-          Simonstevin (http://www.lazef.be/simonstevin/)

-         

b)       Sint-idesbald

-          Windekind (http://www.surfclub-windekind.be/)

c)      Oostuinkerke

-          Sycod

d)     Oostende

-          Twinsclub (http://www.twinsclub.be/)

-          Insideoutside (http://www.vvwinsideoutside.be/)

-         

e)     

2)      Waalse clubs

-           L’oiseuau bleu

-         

Over al de club kan ik niet veel vertellen en ik ken niet egt veel waalse Clubs ik weet dat er zeker 3 zijn maar ik kan je de naam niet geven omdat ik ze niet onthoud en ik vind ze niet terug op het internet. Het is bijna zo dat je in elk surf kot of catamaran club ook kunt zeilwagenrijden maar je moet meestal in de club zitten om dat te kunnen doen, daarom is de panne speciaal, het is de grootste zeilwagenclub van België en ook uitsluiten voor zeilwagens. Ook de zeilwagenschool is gelegen in de panne waar er lessen worden gegeven aan toeristen of inwoners.


 

Links

www.b409.be (mijn site)

http://lazef.be/ (landelijke zeilwagen federatie, vlaamse federatie)

http://fisly.org/ (is niet egt up to date, maar is wel de officiële site over de regels enz.)

http://www.zcdekrab.be/index.php (de jongeren club van de panne)

http://www.pbase.com/waltercarels (foto’s over de zeilwagens)

 

http://www.ffcv.org/ (federation de france de char a voile)

http://www.charavoile62.com/ (van Frankrijk, nord pas de calais)

http://gr1-de-sable-photos.blogspot.be/

Brecht Gravensteyn B409 brecht@b409.be

Brecht B409 Strandzeilen - char a voile - Land yacht sailing - Land yachting

strandzeilen

 

Z.C. De Krab - De krab - lazef - rsyc - ffcv - airtrack - seagull -